Štvrtok 24. október, meniny má Kvetoslava

Chráňte si chrbticu!

Krásne dni vylákali množstvo ľudí von. Mnohí sa snažia rýchlo dokončiť nedokončené veci okolo domu, iní sa vybrali na turistiku, alebo sa ešte snažia využiť tieto dni na opekačku. Často sa pri týchto činnostiach nevyhne človek dvíhaniu ťažšieho bremena. A niekedy to rupne a „hexen schutz“, alebo zaseknutie nám nedá spať.

Najviac pri dvíhaní bremien trpí chrbtica a veľké kĺby. Ľudské telo totiž nie je prispôsobené na nosenie ťažších vecí, najmä takých ktoré treba dvíhať z nízkych polôh. Napríklad ťažké vedro vody, ktoré zodvihneme a nesieme, je pri nesprávnej polohe tela mimoriadnou záťažou pre medzistavcové platničky chrbtice. Rovnako brvná, tehly atď. Okrem toho, že náš aktuálny psychický stav a hladina stresu sú vstupnou bránou ťažkostí s chrbticou, je tu ešte jedna „chybička“. Nepoznáme technológiu. Prečítajte si ako na to, aby vaša chrbtica neochorela.

Ako na to?

Akékoľvek bremeno by sme sa mali naučiť dvíhať tak, aby chrbtica ostala maximálne rovná. Nevyhnutné je vylúčiť najmä predklony a úklony, pri ktorých sú tlaky a ťahy pôsobiace na medzistavcové platničky schopné spôsobiť ich ,,vyskočenie“ alebo dokonca roztrhnutie. Naša chrbtica je stavaná na odolávanie dynamickej záťaže a statické preťažovanie, najmä ak je bremeno vzdialené od osi nášho tela, je pre ňu nebezpečné.

Od stredného veku prichádza k znižovaniu množstva vody v medzistavcových platničkách a tým aj k jej väčšej náchylnosti k možným poruchám.

Podobná námaha chrbtice môže byť vyvolaná dvíhaním a nosením objemných, neforemných bremien, ktoré (aj keď nemusia byť príliš ťažké), môžu vyvolať celý rad nepríjemností. Napríklad dvíhanie a nosenie väčšieho koša na bielizeň nás núti k predklonu a samotné svalové zaťaženie v takejto pozícii je už pre chrbticu značne rizikové. Mimoriadne nebezpečné sú predklony alebo úklony spojené s rotáciou trupu.

Hlavné zásady

1. Nepríjemnosti spôsobené nesprávnym nosením záťaže môžeme odstrániť dodržiavaním niekoľkých jednoduchých zásad:

2. K bremenám sa nepredkláňame ani neukláňame, ale znížime sa podrepom alebo si kľakneme na jedno koleno.

3. Snažíme sa zachovávať rovnú os chrbtice a to rovnako pri dvíhaní, ako aj pri nosení bremien.

4. Záťaž nosíme čo najbližšie pri tele, aby sme netvorili ,,páku“, ktorá by zvyšovala zaťaženie chrbtice.

5. Ak bremeno dvíhame len jednou rukou, je lepšie, ak sa druhou môžeme oprieť o pevnú oporu.

6. Vždy, kedy je to len trochu možné sa snažíme, aby bremená boli schopné transportu na kolieskach.

Ak to všetko budete mať na zreteli a napriek tomu nebudú vaša chrbtica alebo kĺby v poriadku, vždy máte možnosť navštíviť maďarského naprávača – čontkováča Jánosa Olajosa. Viac o ňom nájdete aj na našej stránke.

-

Veľa zdravia želá Erika Vinvoureková


Múdrosť na dnes

„Každý má práve toľko samoľúbosti, koľko mu chýba rozumu."

Čítali ste už ?