Streda 17. júl, meniny má Bohuslav

Ste meteosenzitívni?

Aj vy ste posledné dni úplne „grogy“. Pod snehom rastú jahody, niekde sneží a inde sa najlepšie baví vodník Čľupko. Slnko nie a nie vyjsť. Jednoducho hrôza!

Každý tretí človek reaguje na zmeny počasia zmenami nálady a subjektívneho stavu. Prečo? Pretože sa stále viac vzďaľujeme od prírody. Príliš veľa času trávime v uzavretých miestnostiach, často klimatizovaných a nie sme dostatočne otužilí a jeme menej hodnotné potraviny. Jedy z nich otravujú aj našu schopnosť prispôsobiť sa. Okrem toho sa vraj všeobecne zvyšuje naša schopnosť vnímať rôzne energie.

Slnečné lúče, vietor a atmosferický tlak majú bezprostredný vplyv na životne dôležité funkcie organizmu – krvný tlak, prekrvenie mozgu, rytmus srdca, vylučovanie hormónov a mnoho iných. Nezávisle od toho, aká je teplota okolia, si zdravý človek udržiava teplotu od 36 do 37 stupňov Celzia. Počas náhlej zmeny počasia sa musí bleskurýchlo prispôsobiť novým podmienkam. Stráca rovnováhu, je preťažený a oslabený. Pri prechodoch zimného frontu zomiera veľa „zdravých“ ľudí najmä kvôli zlej činnosti krvného obehu. Pri hlbokej tlakovej níži s teplým vzduchom narastá počet infarktov a porážok. Mimoriadne citliví ľudia pociťujú niekoľko hodín alebo dokonca niekoľko dní pred zmenou počasia bolesti. Typické ťažkosti ľudí, citlivých na počasie, sú:

· bolesti hlavy a migrény

· oslabenie koncentrácie

· únava a vyčerpanosť

· nechuť a apatia

· nervozita a podráždenie

· vnútorný nepokoj

· pocit strachu

· deprimovanosť a smútok

Veľký vplyv na náš zdravotný stav aj náladu má svetlo – zníženie jeho intenzity oslabuje obranné sily organizmu a na jeseň a v zime sú sliznice dýchacích ciest omnoho suchšie a omnoho ľahšie do nich vnikajú choroboplodné zárodky. Ale najčastejšie pociťovaným dôsledkom krátkych dní je typ depresie, na ktorú sú ženy náchylnejšie ako muži. Jej prvým príznakom je potreba spánku aj počas dňa a rastúci apetít najmä na potraviny s vysokým obsahom škrobov – zeleninu, pečivo, med, sladkosti.

Ako sa zachrániť pred depresiou z počasia?

1. Bez ohľadu na počasie sa choďte každý deň aspoň na 15 minút poprechádzať – aj keď je slnko schované za mrakmi.

2. Nenoste príliš tmavé slnečné okuliare. Iba cez očné nervy sa môžu slnečné lúče dostať do často mozgu. Tma stimuluje vylučovanie melatonínu, ten spôsobuje ospanlivosť a vyvoláva počas dňa apatiu.

3. Miesto na prácu alebo odpočinok si zariaďte podľa možnosti čo najbližšie pri okne.

4.   Ak máte sklon k depresii, začnite sa zaujímať o svetelnú terapiu. Dosahujú sa ňou dobré výsledky. Rozhodne nebuďte v miestnosti so slabým osvetlením.

5. Únava a pochmúrna nálada môžu byť vyvolané aj nedostatkom magnézia a vitamínu B a C. Magnézium sa nachádza v mäse, celozrnnom pečive a chlebe, pivných kvasniciach, banánoch, zemiakoch, pšeničných klíčkoch a listovej zelenine. Dobre sa vstrebáva cez nohy do celého tela. Dajte si do lavóra s teplou vodou pár magnéziových tabletiek, alebo vodu Magnéziu a 10 minút si v nej máčajte nohy.

6. Výskumy dokázali, že ľudia so sklonmi k depresii sa cítia omnoho lepšie, ak sa vyhýbajú cukru a káve.

7. Náladu zlepšujú aj farby, najmä žltá a pomarančová. Obklopte sa nimi! Žltá farba zvyšuje aktivitu a zlepšuje spoločenské kontakty. Vyhýbajte sa hnedej, sivej a čiernej farbe.

8. Vymeňte žiarovky za silnejšie a nešetrite s elektrickým prúdom. Vstávať do tmavej miestnosti a pripravovať sa na deň v tieňohre vám vezme náladu už ráno.

-

 

Múdrosť na dnes

„Predtým, než si diagnostikujete depresiu a nízke sebavedomie, uistite sa prosím, či nie ste obkolesený blbcami."

Čítali ste už ?